Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Op weg naar Blyderiver Canyon

Dit is onze laatste dag op Letaba Restcamp. Vanochtend in overleg besloten om via Orpengate het Krugerpark te verlaten. Dan hadden wij nog mogelijkheden om wild te spotten. Ons verblijf op Restcamp Letaba is uitstekend bevallen. Op de dagen dat wij er verbleven, is heel veel wild gespot. Helaas geen luipaard, geen leeuw en geen neushoorn. Desondanks kunnen wij terugzien op enkele mooie safaridagen.

Na 2 minder zonnige dagen met in de avonduren een fikse onweersbui, scheen deze ochtend de zon volop. Er was geen wind. Op het buitenterras van het restaurant genoten wij tijdens het ontbijt van het prachtige uitzicht over de rivier. Er liep veel wild op de rivieroevers.

Om 09.15 uur is de sleutel van onze rondavel ingeleverd bij het hek. Onderweg nogmaals een groep giraffen gezien die pal langs de weg van de bomen stonden te eten. Daar zijn mooie foto’s van gemaakt. Onderweg is ook nog een jakhals gefotografeerd.

De route naar Orpengate ging deels over onverharde grindwegen. Soms zeer slecht berijdbaar vanwege de ribbels in het wegdek. Degenen die al een keer in Afrika zijn geweest weten wat dit betekent. Op picknickplaats Bobbejaankrans is een pauze ingelast. Daar werd druk door de vele bezoekers druk gebarbecued. De rest van de route was gelukkig minder hobbelig waardoor wij aanzienlijk sneller konden rijden.

Bij Orpengate is nog een bak koffie gedronken en de rest van de route naar Blyderiver Canyon doorgenomen. Beide Tomtoms zijn op elkaar afgestemd. De route ging nu door druk bewoond gebied. Onderweg hadden wij op de smalle wegen soms moeite met het passeren van de trage vrachtwagens.

Via het dorpje Graskop is de route R-235 verder gevolgd naar Blyderiver. Het was een mooie route door bergachtig gebied. Was de temperatuur in het Krugerpark nog 30 graden, in de bergen was deze gedaald naar 17 graden. Rond 17.30 uur bereikten wij onze eindbestemming. In totaal waren er 285 autokilometers afgelegd.

Morgen brengen wij een bezoek aan Bourkes Potholes, Gods Window, Harry’s Pancakes in Graskop en als er tijd over is willen wij de watervallen nog bekijken. Kortom dat wordt weer een intensieve dag.

Gelukkig is er op Blyderiver wel internet beschikbaar en kunnen wij onze reisverslagen van de afgelopen drie dagen weer verzenden. Op het Krugerpark was er helaas geen internet beschikbaar.

Vanavond zal ik mooie foto|s toevoegen van de wilde dieren die wij gespot hebben. Nog even geduld. Het internet is erg traag. Fotos toevoegen kost daardoor veel tijd.