Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Een ochtend gamedrive in het Krugerpark

Om 04.15 liep de wekker af. Er stond een georganiseerde gamedrive op het programma. Om kwart voor 5 meldden wij ons bij de receptie. Om iets voor 5 uur kwam de auto aanrijden waarmee wij de gamedrive zouden doen. Wij hadden dezelfde chauffeur (Ranger) als gisteravond. De afgelopen nacht was er regen gevallen en waaide het stevig. Ook was het behoorlijk afgekoeld. In de (open) auto waaide het ook behoorkijk omdat wij toch met een redelijke snelheid over de weg reden.

Uit vorige gamedrives wisten wij dat je bij een ochtenddrive dikke kleding moet aantrekken om warm te blijven. Dat hadden wij dus wel gedaan. In de auto zat een stel die dat niet had gedaan. Die hadden het dan ook behoorlijk koud.

Net buiten het park zagen wij een kleine kudde zebra’s en drie giraffen. Om te fotograferen was het net te donker. Daarna is de auto omgekeerd en de asfaltweg richting Mopane ingeslagen. Het eerste deel van deze route reden wij langs de Letabarivier. Daar troffen wij een hele groep nijlpaarden aan die net uit de rivier het land opgingen. Een fraai gezicht.

Iets verder liep een kudde zebra’s. Aan de linkerzijde van de weg spotten wij een 5 tal zuidelijke hoornraven. Uiteraard meer dan genoeg impala’s. Daar stopten wij niet meer voor. Hier en daar troffen wij nog een wildebeest aan. Onze gamedrive zou 3 uur duren. Het laatste uur hebben wij nagenoeg geen wild meer gezien. Iets over achten waren wij weer terug op het park. Al met al een tegenvallende gamedrive. Maar dat is het risico. Er is geen garantie dat er veel wilde dieren worden gespot. De big five spotten is een unicum.

Na het ontbijt zijn Gerben en Cobie met hun eigen auto naar Mopani gereden. Cobie wilde ook Mooiplaas nog een keer aandoen. Dat is een uitstapplaats aan een kleine rivier waar in 2008 door ons ook veel dieren zijn waargenomen. Destijds heel veel kleurige vogels. Nu viel dat zwaar tegen. Geen dieren op Mooiplaas. Af en toe een ijsvogeltje, net als in 2008.

In Restcamp Mopane hebben wij iets gegeten en gedronken. Daarna onze eigen gamedrive voortgezet. En niet tevergeefs. Wij hebben tal van dieren gespot. Onder andere enkele kuddes zebra’s, een hele grote kudde buffels, diverse koedoes en zelfs een secretarisvogel. Wij spotten nog diverse olifanten waarvan er een vlak voor de auto de weg overstak. Aan de kant van de weg hebben wij een aantal gnoes van enkele meters afstand gefotografeerd. Ook een viertal wrattenzwijnen liepen voor onze auto langs. Onze middag kon niet meer stuk. Wat wij bij de ochtend drive hadden gemist kwamen wij gelukkig s middags wel tegen.

Ernst had geen zin om naar Mopani te rijden. Hij wilde in de buurt van Letaba blijven. Dat is zeer goed uitgepakt. Net buiten het park kwamen zij enkele giraffen tegen. In de buurt van de Olifantsrivier liepen nog veel meer giraffen. Corrie heeft daar prachtige foto’s van gemaakt. Ook van een aantal wartdogs (wrattenzijnen) zijn prachtige foto’s gemaakt. Ook zij kwamen enthousiast terug van hun eigen gamedrive. Alle gemaakte foto’s zijn op de IPad van Ernst gezet om ze in het groot beter te kunnen bekijken. De slechte exemplaren worden gewist.

Wij kunnen terugkijken op een uitstekend verblijf op Letaba. In 2008 hebben Gerben en Cobie met een camper slechts 1 nacht op de camping gestaan. De volgende ochtend moesten zij alweer door naar hun volgende overnachtingsadres. Dit keer is er meer tijd ingeruimd, om meer van de directe omgeving van Letaba te ontdekken. Dat is uitstekend gelukt.

Morgen is het weer vroeg dag. Dan vertrekken wij bijtijds en reizen deels weer door het Krugerpark naar Orpengate, waar wij het Krugerpark zullen verlaten. Dan is Forever Ressort Blyde River onze volgende bestemming.