Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Op weg naar Rock Lodge in Vaalwater

Zaterdag 11 oktober 2014

Na het ontbijt bracht Rudy ons naar het vliegveld van Johannesburg waar wij onze huurauto’s moeten ophalen. Rudy zette ons af bij het loket van Budget Cars, zodat wij niet al te ver met onze koffers hoefden te slepen. De auto’s waren snel geregeld. Wij konden de zelf ophalen in de parkeergarage. Ernst kreeg een Volkswagen Jetta, Gerben kreeg een Nissan Almera toegewezen. Beide auto’s waren splinternieuw. Vanuit de parkeergarage volgden wij de autosnelweg naar Pretoria. Onze autos waren voorzien van een receiver waarmee de tol werd automatisch werd betaald. Bij Budget Cars is daarvoor een bedrag op onze creditkaart geblokkeerd, zodat aan het eind van de vakantie alle tolbedragen worden verrekend.
De route ging voornamelijk over de tolweg N1. Op de hoogte van Pretoria begon het te regenen. De hele verdere route regende het. Vlak voor Kranskop Tolplaza hebben wij in een wegrestaurant koffie gedronken. In het wegrestaurant ontstond twijfel over de route die wij moesten volgen. De Tomtom was geprogrammeerd op coördinaten die Cobie had doorgegeven. De Tomtom gaf aan dat wij nog 210 km moesten rijden. Wij hadden ernstige twijfels. De ober in het restaurant vertelde ons dat Vaalwater ongeveer 60 km verder was. Wij hebben verder de routebeschrijving gevolgd die Rock Lodge ons had verstrekt. Zonder noemenswaardige problemen bereikten wij onze bestemming.

Bij het toegangshek aangekomen, bleek dit gesloten. Op het hek stond het telefoonnummer dat wij moesten bellen. Ernst heeft het nummer gebeld met zijn Afrikaanse telefoon maar dit nummer bleek onbereikbaar. Mogelijk vanwege het slechte weer. Terwijl wij voor het hek stonden barstte een hevig onweer los. Uiteindelijk heeft Ernst met zijn Nederlandse telefoon nogmaals het aangegeven nummer gebeld. Toen werd het hek wel gelukkig geopend Wij volgden een onverharde zandweg naar de receptie.

In de stromende regen werden wij welkom geheten door de receptioniste die ons de weg wees naar de grote vakantiewoning op het park. Er was echter een groot probleem omdat de elektriciteit was uitgevallen. Doorgaans duurde dat hooguit 2 uur. Vandaag dat het park al de hele dag zonder stroom. Met kaarsen konden wij ons verblijf een heel klein beetje verlichten. Koken was niet mogelijk. De receptioniste bood aan om voor het eten te koken. Zij beschikte over een gaskooktoestel en kon dus wel koken. De maaltijd werd bij kaarslicht genuttigd ensmaakte prima. De fles wijn die wij van Janny hadden gekregen maakte alles goed. Wij zijn vanwege de elektriciteitsstoring wel vroeg gaan slapen. Wel hebben wij gezamenlijk besloten om eerder te vertrekken als er morgen nog een elektriciteitsstoring is. Niets werkte, geen koelkast, geen kookplaten, geen licht, geen warm water hetgeen niet de bedoeling is. Morgen verder.