Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Op visite bij Hilda en Janny in Johannesburg

Met Rudi, eigenaar van Guinea Lodge afgesproken om 09.00 uur te ontbijten. De eigenaren Rudi en Franz zijn Duitsers en hebben hun Lodge 20 jaar geleden gestart. Rudi verzorgde voor ons het ontbijt met verse broodjes van een Oostenrijkse bakker die ook in Midrand woont. Het was zoals gebruikelijk in Zuid-Afrika, een prima ontbijt.

Vandaag stond in het teken van een familiebezoek in Johannesburg. Ernst heeft afgesproken dat zijn neef Janny ons rond 11.00 uur komt afhalen. Janny was er om iets over 11. In zijn mooie witte Mercedes 220 bracht hij ons naar zijn woning in Pretoria. Een prachte woning in een goed beveiligde woonwijk van de wijk Germiston. Kort daarna arriveerde Hilda, de nicht van Ernst. Zij moest die dag nog werken. Hilda is lerares Afrikaanse taal op het Sint Johns College, een particuliere Engelse school. Pretoria. Het was een hartverwarmend welkom. Vijf jaar terug waren Janny en Hilda voor het laatst in Nederland geweest en hadden zij overnacht bij Ernst en Corrie in hun Friese vakantiewoning. Hilda vond het fantastisch dat wij met hen hadden afgesproken in Zuid-Afrika. Uiteraard werden familieverhalen uit het verleden opgehaald. Met Janny hebben wij in een doe het zelfwinkel een staalborstel gekocht om zijn braai schoon te maken. Ernst en ik hebben nog een paar stekkers gekocht voor onze elektronische apparatuur. Ook is bij Vodacom een prepaid telefoonkaart aangeschaft om in Zuid-Afrika (goedkoper) te kunnen bellen. Helaas paste een dergelijke telefoonkaart niet in de Nokia van Cobie. Deze was alleen geschikt om in Nederland te kunnen bellen.

Na deze inkopen hebben wij het huis van Thijs en Irene Basson bezocht. Irene is een dochter van Hilda en Janny. Zij bewonen een zeer mooie woning in de buurt. Thijs heeft ons rondgeleid in dit huis dat in 1920 was gebouwd. Na deze bezichtiging hebben wij ons klaargemaakt voor een Zuid-Afrikaanse braai. Janny had een enorme hoeveelheid vlees op de braai gegooid. Aan de grote ovale tafel in de woonkamer hebben wij genoten van deze braai. Thijs, Ilse en de kinderen Daniel en Louise waren daar uiteraard ook bij. Het familietreffen en de braai waren de hoogtepunten van deze eerste vakantiedag.
Janny bracht ons s avonds weer terug naar Guinea Lodge. Ook hij vond het geweldig om de familie uit Nederland na 5 jaar weer terug te zien. Hilda en Janny zijn steevast van plan om volgend jaar naar Nederland te komen.

Vermeldenswaardig is het grote schilderstalent van Louise. Deze 12 jarige kleindochter van Janny en Hilda heeft op haar slaapkamer tal van zelf gemaakte schilderijen aan de muur hangen. Ook Ilse, dochter van Janny en Hilda, blijkt een muzikaal talent. Zij bespeelt 7 instrumenten en treedt regelmatig op in Johannesburg. Zij speelt onder andere piano en saxofoon in een restaurant en een soort casino. Naast deze muzikale activiteiten geeft Ilse nog les op dezelfde school als haar moeder.