Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Aardbeving in Tulbagh

Naast het VVV-kantoor in Tulbagh bevindt zich een museum waar alles over de grote aardbeving wordt verteld. In 1969 werd het zuiden van Afrika opgeschrikt door een zware aardbeving met het episch centrum in Tulbagh. De aardbeving was zelfs voelbaar in Kaapstad. Deze beving had een 6,5 op de schaal van Richter. Veel woningen waren verwoest. Het leger heeft geholpen met het leeghalen van de biblotheek en het plaatsen van tenten. Er waren in Tulbagh zelf 7 doden te betreuren. Meest kinderen in de leeftijd van enkele maanden tot 7 jaar oud.

Tijdens de aardbevingbleken de slecht gebouwde woningen het eerst te zijn ingestort. Na de aardbeving is met man en macht gewerkt om Tulbagh weer in de oude staat te herstellen. Dat is goed gelukt. In twee jaar tijd was het dorp weer opgebouwd en alle beschadigde woningen weer in oude glorie hersteld. Veel woningen dateren uit de Kaaps-Hollandse tijd.

In het museum liggen de krantenverslagen uit die tijd. Een aardbeving is in Zuid-Afrika een zeldzaamheid. Er zijn wel kleinere aardbevingen die het gevolg zijn van de mijnbouw. Het instorten van mijngangen veroorzaakt kleine aardbevingen. In Nederland gebeurt hetzelfde bij de winning van aardgas. Meestal veroorzaken die bevingen geen grote schade.

Verder hebben wij vandaag gerelaxed omdat het veel te heet was om iets te ondernemen. De thermometer wees een temperatuur aan van 36 graden. Zonder een zwembad doe je weinig.

Ik heb nog even gesproken met de eigenaren van deze farm. Het is een duits artsen echtpaar uit Frankfurt. Zij wonen in Kaapstad en hebben 5 jaar geleden deze farm gekocht. Er wordt veel fruit verbouwd dat allemaal naar Duitsland en Nederland wort geëxporteerd. Van de vrouw des huizes kreeg ik een mandje nectarines. Die waren vorige week geoogst. De nectarinebomen kunnen nu verder groeien voor de oogst van volgend jaar.

Morgen trekken wij weer verder. Dangaan wij naar Paternoster. Dit plaatsje ligt aan de kust. Hoogstwaarschijnlijk is het daar iets koeler. Op dat adres is geen internet aanwezig. De blogs komen weer als wij in Hout Bay zijn. Dat is ons laatste overnachtingsadres in Zuid-Afrika.

Rita Wiesemann

Geniet van Paternoster en de Westkust -onz favorite bestemming in de West Kaap.

Tineke en Kees

Jullie zullen zo langzamerhand wel veel te vertellen hebben als je terug komt.
We zullen dan maar een hele dag reserveren voor de verhalen.
Kom gezond terug met al je spullen.