Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Volvo Ocean Race 2014

Terwijl wij van Robbeneiland terugkeerden in Kaapstad, was ons wel bekend dat Kaapstad een wedstrijdplaats was in de Volvo Ocean Race. In Waterfront was een groot deel van de haven ingericht met allerlei stands van de grote sponsoren. Op een gegeven moment begon een omroepster via een geluidsinstallatie om te roepen dat het eerste schip bijna de haven van Kaapstad zou binnenlopen. In de haven van Waterfront was het daarom een drukte van jewelste. Later bleek ons dat Kaapstad de eerste finishplaats was nadat de zeilboten 25 dagen geleden in Valencia (Spanje) waren gestart. Alle schepen waren dus al 25 dagen onderweg zonder een haven te hebben aangedaan. Terwijl wij een uur hadden gewacht kwam het eerste schip de haven van Kaapstad binnenvaren. Het was de Abu Dhabi uit de Verenigde Arabische Emiraten. Het zeilschip werd vergezeld van een aantal kleinere zeilschepen die luid toeterend de Abu Dhabi verwelkomden. Voor ons was het eigenlijk een unieke gebeurtenis om de eerste finish van de Volvo Ocean Race mee te maken. Dat gebeurt niet dagelijks. Een kwartier later kwam de tweede boot de haven binnenvaren. Ook dat schip werd met luid getoeter onthaald. De schippers van beide schepen werden geintervieuwd via de enorme geluidsinstallatie zodat iedereen kon meeluisteren naar de ervaringen van beide schippers. Uiteraard heb ik foto's gemaakt van de binnenkomst van de twee zeilschepen. Ik vond het leuk om ook dit zeilspectakel te noemen in ons reisblog. Indien mogelijk zal ik ook foto's van dit evenement toevoegen. Het is afhankelijk of er goed internet aanwezig is.