Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Rondje Kaapsstad

Vandaag stond Kaapstad op het programma. Ook dit keer viel er tijdens het ontbijt nog steeds regen uit de lucht. Wij besloten om toch van ons programma af te wijken en een rondreis te maken over het

Kaaps schiereiland. Wij volgden de route langs de kust naar Muizenberg. In St. James zijn wij even zijn gestopt om naar de fraaie gekleurde strandhuisjes te kijken. Dit dorpje is daar bekend geworden door de fel gekleurde strandhuisjes. Via Fishhoek belanden wij in Simonstown. Dit stadje is tijdens het Apartheidsregime gezuiverd van alle niet blanken. Alle niet blanke inwoners moesten gedwongen verhuizen naar townships. Gelukkig is daar nu niets meer van te merken. Het is een multiculturele stad geworden.

Bij The Boulders is opnieuw een stop gemaakt om de ronde afgesleten rotsblokken in zee te fotograferen. In dit gebied bevindt zich ook een pinguinkolonie die wij uiteraard ook hebben bezocht.Op de hellingen van de heuvels troffen wij de eerste geel bloeiende prothea's aan die uiteraard ook op de foto zijn gezet. De prothea is de nationale bloem van Zuid-Afrika. Als het lukt, willen wij de botanische tuin van Kirstenbosch ook nog bezoeken. Daar staan honderden bloeiende prothea's.

Bij Smitswinkel Bay zijn wij doorgestoken naar de andere kant van het schiereiland. Kaap de Goede Hoop wilden wij niet bezoeken omdat wij daar al waren geweest. Langs de prachtige kust zijn wij via Hout Bay naar Camps Bay gegaan waar een strandwandeling is gemaakt. Op de rotsblokken is wat uitgerust en op een terras nog iets gedronken. Camps Bay een een hele mooie kustplaats met alle (westerse) luxe die daarbij hoort. Er is een parelwit strand en er zijn heel veel restaurants en terrasjes.

Via Sea Point breikten wij Kaapstad. Sea Point is heel erg toeristisch. Er staan heel veel hotels. Ook het hotel waar wij in 2011 met Jan en Jannie hebben gelogeerd stond er nog. Wij passerden daar ook het grote voetbalstadion waar in 2010 een aantal WK voetbalwedstrijden zijn gespeeld. Iets verderop ligt het Waterfront waar wij morgen naar toegaan. De boot naar Robbeneiland vertrekt vanuit het Waterfront havenbebied.

Vanuit Kaapstand zijn wij rechtstreeks naar Somerset West gereden. Morgen is er weer een dag. Voor ons een hele belangrijke. Dan kan onze wens om het Robbeneiland te bezoeken eindelijk in vervulling gaan. Dan bezoeken wij de plek waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten. Daarover morgen meer.