Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Stellenbosch in de regen

Was het gisteren een bloedhete dag, vandaag was het weer totaal omgeslagen

Cry
. De dag begon bewolkt en af en toe viel er wat lichte regen. Wij besloten om niet naar Kaapstad te gaan maar in de omgeving van Stellenbosch te blijven. In Spier was een wijndomein waar ook een kunstmarkt werd gehouden. Op dit domein stonden ook huizen uit de Kaaps-Hollandse periode. Daar aangekomen bleek de kunstmarkt helaas op maandag gesloten. De oude huizen waren afgesloten voor het publiek omdat alle woningen werden gerenoveerd. Voor wijn proeven was het nog te vroeg. Wij zijn teruggereden naar Stellenbosch om daar nog een wandeling door de stad te maken.

In Stellenbosch is een hele leuke winkel genaamd "Oom Sammie se winkel" waar van alles te koop is. Daar hebben wij wat rondgekeken en zijn daarna naar een ander wijndomein gereden genaamd "Vergelegen". Dit wijndomein is in 1700 gebouwd door een van der Stelt. Je gelooft het niet, maar dit domein is gebouwd met behulp van vele slaven. Op de tekeningen was een groot slavenhuis zichtbaar waarin tussen de 200 en 300 slaven waren ondergebracht. Uit de statistieken bleek dat vele slaven uit Madagaskar, India en Indonesië en deels uit West-Afrika waren gehaald. Zelfs de namen en de leeftijden stonden vermeld. Ook de prijs waarvoor deze slaven waren gekocht en wie de eigenaar was stond vermeld. Sommige slaven waren voor 55 Rand gekocht. Je kunt het je nauwelijks voorstellen in wat voor omstandigheden deze mensen moeten hebben geleefd.

Wat er nu resteert is een schitterend wijndomein waar de luxe vanaf straalt. Het kan niet op. Een tuin met bomen die meer dan 300 jaar oud zijn. Ook blijkt dat het domein diverse eigenaren heeft gehad. Veel Engelse eigenaren. Toen het domein ernstig was verpaupert , is het in 1941 verkocht, waarna de huidige eigenaarr alles weer in oude glorie heeft hersteld. Zodra ik de foto's op mijn tablet heb geïmponeerd, zal ik ze toevoegen aan het reisblog. Het zijn prachtige foto' . Een bezichting van dit wijndomein is zeer de moeite waard.

Morgen zijn de weersomstandigheden iets beter. Dan gaan wij zeker naar Kaapstad om de stad te verkennen. Morgen verder.

Hilda Herholdt

De Kaap is weer Hollands! luid een oude gezegde!

Jan en jannie de Haas

Het bezoeken van Stellenbosch, Transhoek en Paarl is een vakantie waard.
Hetlandschap met zij steile bergen is magnifiek.
Nog vele mooie dagen.

Hanny en Cees

Dank jullie wel voor de fantastische reisverslagen, blijft
fijn om jullie te mogen volgen en wat een prachtige
foto's.
Een Veense warme groet: Cees en Hanny

dick en jacqueline

Interessante locatie en geschiedenis. Eenmalig dat je daar komt.
Even een berichtje over het weer in Frankrijk voor Gerben en Cobie: voor de derde keer in anderhalve maand extreme regenhoeveelheden in Zuid-oost-frankrijk, nu vooral in Ardeche en rond Nice.

dick en jacqueline

maar geniet natuurlijk vooral nog een tijdje in Zuid-Afrika