Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Bezoek aan Stellenbosch en aan wijndomein Graff

Vandaag staat een ontmoeting op het programma van Gerdi, een achternicht van Ernst. Zij heeft 17 jaar in Nederland gewoond en gewerkt en is verleden jaar (2013) weer teruggekeerd naar Zuid-Afrika, waar zij ook was geboren. Gerdi is een dochter van Rita, die wij in Pretoria hebben ontmoet. Gerdiwilde ons rondleiden in Stellenbosch, waar zij op dit moment woont en werkt.

Wij hadden om 12.00 uur afgesproken bij "Oom Sammie se winkel" in de dorpsstraat in Stellenbosch. Na eenhartelijke ontmoeting zijn wij langs een aantal fraaie gebouwen gewandeld waaronder het Kruidhuis van de VOC. Op de gevel van dit gebouw staat nog het wapen van de VOC. Voor de deur staan nog twee kanonnen uit die tijd. Op de gevel staat het jaartal 1777.

Daarna zijn wij doorgelopen naar "De Oude Bank". Dit was vroeger een bankgebouw. Nu is het een café waar veel studenten komen. Wij hebben daar op het terras koffie gedronken. Een aantal straatmuzikanten vermaakten ons met hun muziek. Daarna zijn wij nog een eind door de stad gelopen. Voor Gerben en Cobie was dit een hernieuwde kennismaking met deze stad. In 2011 waren zij hier met Jan en Jannie. Stellenbosch, gesticht door Simon van der Stel, is en blijft een prachtige stad. Het was in de VOC-tijd de derde stad van de VOC. Veel huizen uit die tijd zijn bewaard gebleven.

Wij hebben met Gerdi geluncht op een schitterende wijngoed van de heer Graff. Het is verbazingwekkend hoe mooi dit wijndomein is aangelegd en wordt onderhouden. Naast de diverse druivenrassen staan hier ook grote aantallen olijfbomen die op dit moment al vruchten begonnen te krijgen.

Na de lunch zijn wij naar de wijnmakerij gegaan om een aantal heerlijke Zuid-Afrikaanse wijnen te proeven. Ook dit wijncomplex is schitterend aangelegd en wordt keurig onderhouden.

Het domaine is eigendom van de heer Graff. Deze Engelsman heeft kapitalen verdiend in de diamantindustrie. Hij heeft wijn wijngoed fantastisch ingericht. Overal mooie planten, bomen en heel veel kunst. Op verzoek van Gerdi kregen wij een rondleiding waarbij ons veel werd verteld over de wijnproduktie en de schitterende kunstobjecten die op het park en in de gebouwen staan opgesteld. Prachtige schilderijen op vele plaatsen in het gebouw. Een lust om naar te kijken. Dit alles gemaakt door Zuid-Afrikaanse kunstenaars.

Na deze rondleiding zijn wij een aantal wijnen gaan proeven. In tegenstelling tot Zuid-Frankrijk, moest er hier voor iedere wijn die je wilde proeven, 10 rand per persoon worden betaald. Onze wijn proeverij was een geslaagde happening. Zeker bij de hoge temperaturen van rond de 32 graden, smaakten de rosé en de witte wijnen uitstekend. Alle geproefde wijnen waren van uitstekende kwaliteit. Uiteraard is wat wijn gekocht.

Na de wijnproeverij zijn wij weer teruggereden naar Stellenbosch waar wij Gerdi weer hebben afgezet bij haar auto. Wij zijn daarna doorgereden naar het kustplaatsje Strand waar nog een strandwandeling is gemaakt. Ernst en Corrie hadden dit dorp 11 jaar geleden bezocht en wilden er nog eens kijken. Nadat wij de zon hebben zien ondergaan, zijn wij net voor de invallende duisternis teruggereden naar onze B & B in Somerset West.

Allemaal hebben wij ontzettend genoten van de ontmoeting met Gerdi. Als dank voor deze dag is haar een fles heerlijke witte wijn overhandigd en een tas vol met Nederlandse lektuur (een aantal bladen en boeken). Gerdi vond dit geweldig en gaat alle bladen en boeken in de komende dagen uitlezen. Voor ons was dit weer een geslaagde dag.

Gerdi

Erg leuk om blog te lezen! Ik vond het ook een geslaagde dag! Het was gezellig met jullie op stap door mooi Stellenbosch. Ons het geniet!!

Rita Wiesemann-Ramaker

Alles zo mooi beschreven,Gerben.Ik kon het echt alles voor me zien.