Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Hermanus, de bekendse plek om walvissen te spotten

In Swellendam overnachtten wij gelukkig maar 1 nacht. De locatie was mooi, ons onderkomen minder. Wij sliepen in een oude paardenstal. Weliswaar opgeknapt, maar erg simpel.

Na het ontbijt zijn wij eerst Swellendam ingegaan om bij een bank geld te wisselen. Ik wilde Euro's wisselen voor Randen. In Afrika hadden wij al behoorlijk veel meegemaakt. Deze ochtend kon er een nieuwe eraring worden bijgeschreven. Eerst meldde ik mij bij de Ned. Bank. Daar wisselde men geen geld. Men verwees mij naar de First National Bank (FNB). Daar moest ik de gebruikelijke procedure volgen. Je kent dat wel, paspoort, gegevens uit Nederland, telefoonnummer etc. Daarna leverde ik € 700,00 in om te wisselen. Na 10 minuten wachten bleek ik maar € 400,00 te kunnen wisselen. De bank mocht niet meer dan 6000,00 Rands wisselen. De beamte was ijverig aan het typen. Ik ben op een geven moment maar naar buiten gaan kijken. Na een half uur wachten kreeg ik de mededeling dat het omwisselen niet lukte. Ik moest maar naar een andere bank gaan. Sacherijnig van al het wachten heb ik daarna maar geld uit de muur getrokken.

Na dit oponthoud snel op weg gegaan naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Dit is het dorpje l'Agulhas. Vertrokken wij uit Swellendam met mooi weer en 22 graden, onderweg kregen wij voor het eerst overdag een regenperiode. In de regen daalde de teperatuur naar 14 graden.

Ernst en Corrie waren nog niet eerder in l'Agulhas geweest. Wij wel. Voor ons geen probleem omdat je altijd weer andere dingen ziet. Uiteraard zijn wij naar het punt gegaan waar twee oceanen bij elkaar komen. Aan de linkerzijde de Indische Oceaan, aan de rechterzijde de Atlantische Oceaan. Het grootste verschil is de temperatuur van het water. De Indische Oceaan heeft doorgaans een temperatuur van 20 tot 27 graden. De Atlantische Oceaan 9 tot 15 graden.

Natuurlijk zijn er foto's gemaakt. Ook de bekende vuurtoren is bezocht. Gerben is helemaal naar boven geklommen en heeft vanaf de vuurtoren enkele foto's gemaakt van de omgeving.

Daarna doorgereden via Bredasdorp naar Hermanus waar wij rond half vier onze auto' s in het centrum parkeerden. Op de boulevard hebben wij toch nog de eerste walvis gespot. Weliswaar een eind uit de kust, maar toch hebben wij er een gezien. Ook nog een praatje gemaakt met de walvis crier die op een hoorn blaast als er een walvis is gesignaleerd. Daarna zijn wij doorgereden naar onze B&B. Een fantastische accommodatie met alles erop en er aan. Vier sterren. House on Westcliff genaamd. Morgen gaan wij het water op met een boot om de walvissen van heel dichtbij te zien. Jullie horen er morgen meer over.