Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Overnachting in Swellendam, de derde VOC-stad van Zuid-Afrika

Helaas is dit weer onze laatste dag in Wilderness. Wij vertrokken bijtijds omdat wij onderweg nog een gamedrive wilden maken in Garden Route Game Lodge in Albertinia. Dit zou onze laatste kans zijn om de ´big five´ alsnog te kunnen bewonderen. Dit is een privé park waar de big five in principe kan worden gespot. Wij waren keurig op tijd en konden nog een kopje koffie drinken op het terras.

Om 11.00 uur begon onze gamedrive. De terreinwagen had 10 zitplaaten. Onze groep bestond uit 9 personen. Bij de ingang van het wildparkspotten wij twee olifanten. Daarna een groep zebra's en een behoorlijk aantal struisvogels. Onze gids vertelde dat het park ongeveer 2700 ha groot was. Even later arriveerden wij bij een redelijk grote drinkplaats waar veel elanden en waterbokken liepen. Er was een apart gedeelte waar vier leeuwen rondliepen. Die konden wij op afstand fotograveren. Wij mochten niet al te dichtbij komen omdat dit te gevaarlijk was. Vanzelfsprekend zijn de leeuwen gefotografeerd. De "big four" hadden wij nu op de foto. Nu de luipaard nog.

Iets verderop ontdekten wij drie rhino's. De gids vertelde ons dat deze dag en nacht bewaakt werden in verband met de stroperij. De hoorn van een neushoorn brengt in Azië heel veel geld op. Dit jaar zijn er in Zuid-afrika al meer dan 1000 neushoorns illegaal gedood om de hoorn. Verleden jaar meer dan 1400. Nog enkele jaren verder, dan zijn de neushoorns uitgestorven.

De laatste dieren die wij zagen waren drie giraffen. Als tussenstop vonden wij dit een leuke gamedrive.

Daarna hebben wij onze reis naar Swellendam vervolgd. Rond de klok van vier uur waren wij op onze bestemming. Ons onderkomen was een monumentaal pand uit het jaar 1700. Het pand dateert uit de VOC-periode. Swellendam was de derde VOC-stad van Zuid-Afrika. Ons onderkomen was erg gedateerd. Gelukkig slapen wij er maar een nacht. Morgen trekken wij weer verder richting kust.