Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Blyderiver Canyon Panoramaroute

Vanochtend wakker gemaakt door Corrie die gewekt was door Bobbejaans (apen) die rond ons huisje aan het vechten waren. Later bleek dat zij een zak sinaasappels uit de auto van Gerben hadden gehaald. De auto stond wel op slot, maar kennelijk was de kofferbak niet goed afgesloten. De apen hadden een aantal sinaasappels al afgepeld in de kofferbak. De rest was van de sinaasappels was verdwenen Hier en daar lagen sinaasappelschillen.

Wij zijn vroeg gaan ontbijten in het parkrestaurant. Meteen geprobeerd om te internetten en dat lukte. Het reisverslag van ons verblijf in het Krugerpark is direct verzonden. Als er internet beschikbaar is, moet je dat meteen benutten. De foto’s moeten een andere keer. Dat kostte teveel tijd.

Vandaag staan de bekende bezienswaardigheden op het programma. Wij noemen de Drie Rondavels, Burkes Potholes, Gods Window, Harrie Pancakes in Graskop en de Lissbon watervallen.

Ernst en Corrie hadden dit gebied 11 jaar geleden eens bezocht maar hadden Burkes Potholes en Graskop destijds niet bezocht. Vandaar dat deze bezienswaardigheden op hun lijstje stonden.

De Drie Rondavels, een van de bekendste plekken in deze regio, lagen in de stralende zon op ons te wachten. Het was er behoorlijk druk. Er zijn uiteraard foto’s van gemaakt. Daarna direct verder gereden naar de Potholes. Ten opzichte van 3 jaar terug was er behoorlijk veel veranderd. Er werd een totaal nieuw gebouw naast de parkeerplaats gebouwd.

Door de regenval van de afgelopen dagen was de Blyde (rivier) veranderd in een bruine modderrivier. De Treur bevatte helder water. Verder is het een indrukwekkend gezicht als je die uitgesleten gaten in het gesteente ziet.

Godswindow is in feite een heuvel vanwaar je heel ver kunt kijken. Meestal is er beperkt zicht vanwege de vochtige lucht. Vandaag was het redelijk helder. Maar in de verte is het meestal wat nevelig. Op deze plek proberen handelaren je altijd iets te verkopen. Cobie heeft een giraffe gekocht. van houtsnijwerk. Corrie een soort hoedje tegen de zon. Haar andere hoofddeksel is tijdens de safari van haar hoofd gewaaid. Er loopt in het Krugerpark nu een gnoe rond met een blauw petje van Corrie.

In Graskop wilden wij bij Harries Pancakes een lekkere pannenkoek eten. Dit wereld bekende pannenkoeken restaurant behoor je te bezoeken als je in Graskop bent. Helaas stond er een rij mensen voor de deur te wachten. Voor ons teveel van het goede.. Wij hebben daarna bij de buren een pannenkoek gegeten.

Tegenover dit restaurant was een winkel waar je linnen kon kopen. In deze winkel begonnen de medewerkers spontaan Afrikaanse liederen te zingen. Dit klonk prachtig. Ook daarvan heet Gerben beelden gemaakt. Er was een bak te zien met zijderupsen en moerbeibladeren die de zijderupsen eten. Van de gesponnen cocons wordt zijde gemaakt. Wij hebben gezien hoe dat wordt verwerkt.

Op de terugweg naar ons vakantiehuisje is een bezoek gebracht aan de Lissbon watervallen. Een mooie waterval waarvan Gerben wat filmbeelden heeft gemaakt.

Verder kan je in deze omgeving genieten van de fraaie uitzichten. De R-531 loopt door de fraaie heuvels met zijn vele bossen en maakt deel uit van de bekende Panoramaroute. Die volgen wij morgen verder als wij richting Middelburg rijden. Daar is ook een vakantiehuisje gereserveerd voor drie dagen. Ja wij doen het redelijk rustig aan en genieten vooral van alles om ons heen. De natuur is op met moment prachtig. Er staan veel bloemen in bloei. Kortom het is echt voorjaarsweer met zeer aangename temperaturen. Morgen trekken wij weer verder.

Jan en Jannie de Haas

Apen zijn erg bijdehand en stout want ze stelen uit je kofferbak, dat doen de bavianen in geheel Zuid-Afrika.
Gelukkig waren de sinaasappels niet zo duur.
Jaag je ze niet uit het huis dan is het wel uit de auto.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

hanny en Cees

Wat erg dat dit jullie moet overkomen, te hopen Gerben
dat je geen belangrijke gegevens kwijt bent en we hopen
dat jullie kunnen blijven genieten van deze fantastische reis. Warme groet: Cees en Hanny