Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Het Krugerpark

In het Krugerpark hadden wij geen internet. Helaas hebben jullie even moeten waxhten op nieuwe reiservaringen. Nu wij op Blyderiver zitten is weer internet beschikbaar.

De afgelopen nacht was warm en broeierig. Wij waren daardoor bijtijds wakker. Na het ontbijt is met elkaar afgestemd welke route wij vandaag door het Krugerpark zouden rijden. Wij wilden een niet al te lange tocht maken, omdat wij om 16.15 uur een gamedrive hadden besproken. Dus werd het de route naar Olifants Restcamp. Wij volgden de geasfalteerde weg richting Olifants. Hard rijden mag niet. Op het Krugerpark geldt op de geasfalteerde wegen een maximum snelheid van 50 km per uur.

Op de route hebben wij langs de Olifantsrivier heel veel nijlpaarden gezien. De rivier had redelijk veel water. Sommige nijlpaarden waren in de rivierbedding aan het grazen. De meesten lagen lui te wezen op de droog gevallen zandbedding van de rivier. Iets verder zagen wij aan de rechterkant van de weg een groepje olifanten met een jong erbij. Terwijl wij deze olifanten fotografeerden, zagen wij links van de weg nog twee enorme olifanten. Zij staken even later de weg over. Daar heb ik mooie beelden van gemaakt.

Heel langzaam vervolgden wij onze route naar het Restcamp om daar een kopje koffie te drinken. Op het terras van het restaurant had je een geweldig uitzicht over de rivier. Vanaf het terras zagen wij ook de kudde olifanten vanuit de struiken naar de rivier wandelen om daar het nodige water te drinken. Een volwassen olifant drinkt 230 liter water per dag is ons geleerd.

Op het terras nuttigden wij een kopje koffie met iets lekkers erbij. Twee roodvleugels spreeuwen zaten op de rand van het hek te wachten tot zij iets van ons kregen. Deze vogels kon je bijna aanraken. Ze waren gewend aan mensen op het terras.

Na de koffie zijn wij verder gereden richting Letaba.. Op deze route kwamen wij geen dieren meer tegen. Thuisgekomen zijn wij richting receptie gelopen voor de afgesproken gamedrive. De auto vertrok om half 5 voor een zogeheten sunsetdrive. Wat ons opviel was dat er een route werd gevolgd in de buurt van de rivier. Dieren moeten daar in ieder geval hun water halen. De kans om wild te spotten is daar dus groter. Wij zagen veel olifanten. Ook kwamen wij twee kuddes buffels tegen. Vrij grote kuddes met tientallen dieren.

Verderop zagen wij een gnoe, zebra en veel impala’s en waterbokken. Ook een klein steenbokje. Links van de weg renden twee olifanten heel hard achter elkaar. Volgens onze gids was dat voor de lol. Een van de olifanten stak al rennend de weg over met trompetterende geluiden. Dit heb ik op film vastgelegd.

Inmiddels was het al donker geworden en mochten wij met 4 schijnwerpers de zijkanten van de weg verlichten. In het lamplicht zagen wij een jakhals weglopen. Vlak bij ons Restcamp troffen wij aan de linkerzijde va de weg een hyena aan die zich te goed deed aan een jonge impala. Volgens de gids moest deze impala zijn gedood door een luipaard. Uiteraard heb ik van deze hyena twee prachtige foto’s kunnen maken. Dit was wel het hoogtepunt van onze sunsetdrive. Vanavond vroeg naar bed want om 04.45 uur loopt de wekker af voor de ochtend gamedrive.

Vrijdag 17 oktober 2014

Om 04.15 liep de wekker af. Er stond een georganiseerde gamedrive op het programma. Om kwart voor 5 meldden wij ons bij de receptie. Om iets voor 5 uur kwam de auto aanrijden waarmee wij de gamedrive zouden doen. Wij hadden dezelfde chauffeur (Ranger) als gisteravond. De afgelopen nacht was er regen gevallen en waaide het stevig. Ook was het behoorlijk afgekoeld. In de (open) auto waaide het ook behoorkijk omdat wij toch met een redelijke snelheid over de weg reden.

Uit vorige gamedrives wisten wij dat je bij een ochtenddrive dikke kleding moet aantrekken om warm te blijven. Dat hadden wij dus wel gedaan. In de auto zat een stel die dat niet had gedaan. Die hadden het dan ook behoorlijk koud.

Net buiten het park zagen wij een kleine kudde zebra’s en drie giraffen. Om te fotograferen was het net te donker. Daarna is de auto omgekeerd en de asfaltweg richting Mopane ingeslagen. Het eerste deel van deze route reden wij langs de Letabarivier. Daar troffen wij een hele groep nijlpaarden aan die net uit de rivier het land opgingen. Een fraai gezicht.

Iets verder liep een kudde zebra’s. Aan de linkerzijde van de weg spotten wij een 5 tal zuidelijke hoornraven. Uiteraard meer dan genoeg impala’s. Daar stopten wij niet meer voor. Hier en daar troffen wij nog een wildebeest aan. Onze gamedrive zou 3 uur duren. Het laatste uur hebben wij nagenoeg geen wild meer gezien. Iets over achten waren wij weer terug op het park. Al met al een tegenvallende gamedrive. Maar dat is het risico. Er is geen garantie dat er veel wilde dieren worden gespot. De big five spotten is een unicum.

Na het ontbijt zijn Gerben en Cobie met hun eigen auto naar Mopani gereden. Cobie wilde ook Mooiplaas nog een keer aandoen. Dat is een uitstapplaats aan een kleine rivier waar in 2008 door ons ook veel dieren zijn waargenomen. Destijds heel veel kleurige vogels. Nu viel dat zwaar tegen. Geen dieren op Mooiplaas. Af en toe een ijsvogeltje, net als in 2008.

In Restcamp Mopane hebben wij iets gegeten en gedronken. Daarna onze eigen gamedrive voortgezet. En niet tevergeefs. Wij hebben tal van dieren gespot. Onder andere enkele kuddes zebra’s, een hele grote kudde buffels, diverse koedoes en zelfs een secretarisvogel. Wij spotten nog diverse olifanten waarvan er een vlak voor de auto de weg overstak. Aan de kant van de weg hebben wij een aantal gnoes van enkele meters afstand gefotografeerd. Ook een viertal wrattenzwijnen liepen voor onze auto langs. Onze middag kon niet meer stuk. Wat wij bij de ochtend drive hadden gemist kwamen wij gelukkig s middags wel tegen.

Ernst had geen zin om naar Mopani te rijden. Hij wilde in de buurt van Letaba blijven. Dat is zeer goed uitgepakt. Net buiten het park kwamen zij enkele giraffen tegen. In de buurt van de Olifantsrivier liepen nog veel meer giraffen. Corrie heeft daar prachtige foto’s van gemaakt. Ook van een aantal wartdogs (wrattenzijnen) zijn prachtige foto’s gemaakt. Ook zij kwamen enthousiast terug van hun eigen gamedrive. Alle gemaakte foto’s zijn op de IPad van Ernst gezet om ze in het groot beter te kunnen bekijken. De slechte exemplaren worden gewist.

Wij kunnen terugkijken op een uitstekend verblijf op Letaba. In 2008 hebben Gerben en Cobie met een camper slechts 1 nacht op de camping gestaan. De volgende ochtend moesten zij alweer door naar hun volgende overnachtingsadres. Dit keer is er meer tijd ingeruimd, om meer van de directe omgeving van Letaba te ontdekken. Dat is uitstekend gelukt.

Morgen is het weer vroeg dag. Dan vertrekken wij bijtijds en reizen deels weer door het Krugerpark naar Orpengate, waar wij het Krugerpark zullen verlaten. Dan is Forever Ressort Blyde River onze volgende bestemming.

Zaterdag 18 oktober 2014

Dit is onze laatste dag op Letaba Restcamp. Vanochtend in overleg besloten om via Orpengate het Krugerpark te verlaten. Dan hadden wij nog mogelijkheden om wild te spotten. Ons verblijf op Restcamp Letaba is uitstekend bevallen. Op de dagen dat wij er verbleven, is heel veel wild gespot. Helaas geen luipaard, geen leeuw en geen neushoorn. Desondanks kunnen wij terugzien op enkele mooie safaridagen.

Na 2 minder zonnige dagen met in de avonduren een fikse onweersbui, scheen deze ochtend de zon volop. Er was geen wind. Op het buitenterras van het restaurant genoten wij tijdens het ontbijt van het prachtige uitzicht over de rivier. Er liep veel wild op de rivieroevers.

Om 09.15 uur is de sleutel van onze rondavel ingeleverd bij het hek. Onderweg nogmaals een groep giraffen gezien die pal langs de weg van de bomen stonden te eten. Daar zijn mooie foto’s van gemaakt. Onderweg is ook nog een jakhals gefotografeerd.

De route naar Orpengate ging deels over onverharde grindwegen. Soms zeer slecht berijdbaar vanwege de ribbels in het wegdek. Degenen die al een keer in Afrika zijn geweest weten wat dit betekent. Op picknickplaats Bobbejaankrans is een pauze ingelast. Daar werd druk door de vele bezoekers druk gebarbecued. De rest van de route was gelukkig minder hobbelig waardoor wij aanzienlijk sneller konden rijden.

Bij Orpengate is nog een bak koffie gedronken en de rest van de route naar Blyderiver Canyon doorgenomen. Beide Tomtoms zijn op elkaar afgestemd. De route ging nu door druk bewoond gebied. Onderweg hadden wij op de smalle wegen soms moeite met het passeren van de trage vrachtwagens.

Via het dorpje Graskop is de route R-235 verder gevolgd naar Blyderiver. Het was een mooie route door bergachtig gebied. Was de temperatuur in het Krugerpark nog 30 graden, in de bergen was deze gedaald naar 17 graden. Rond 17.30 uur bereikten wij onze eindbestemming. In totaal waren er 285 autokilometers afgelegd.

Morgen brengen wij een bezoek aan Bourkes Potholes, Gods Window, Harry’s Pancakes in Graskop en als er tijd over is willen wij de watervallen nog bekijken. Kortom dat wordt weer een intensieve dag.

Gelukkig is er op Blyderiver wel internet beschikbaar en kunnen wij onze reisverslagen van de afgelopen drie dagen weer verzenden. Op het Krugerpark was er helaas geen internet beschikbaar.

Vanavond zal ik mooie foto|s toevoegen van de wilde dieren die wij gespot hebben. Nog even geduld. Het internet is erg traag. Fotos toevoegen kost daardoor veel tijd.

dick en jacqueline

Mooi om jullie belevenissen zo te kunnen volgen. Het lijkt wel of er een echte bioloog aan boord zit. Maar dat zal wel te maken hebben met de gedegen voorstudie. Neem wel wat rust want dit klinkt wel als een vermoeiende trip... 4 uur op staan!!

Ton en Jolanda

Een fantastisch reisverslag. Zo kan je je een beetje inleven van wat jullie allemaal beleven.

feikje

Ik zie het allemaal voor me. Wel een ander seizoen is het he? Met veel meer regen.
Jammer van mooiplaas. Dat was toen zo mooi.
zo zie je dat het afhankelijk is van het moment en het seizoen.

tot horens
Feikje