Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Onze laatste dag in Haenertsburg

Dit is onze laatste dag in Haenertsburg. Afgelopen nacht was regenachtig. Bovendien was het een zeer koude nacht. Zo koud, dat wij niet buiten konden ontbijten. Dit keer weken wij uit naar de bibliotheek waar ons ontbijt werd geserveerd. De openhaard had men voor ons aangestoken om het een beetje comfortabel te maken. Tot overmaat van ramp viel tijdens het ontbijt plotseling de stroom weer uit. Brood roosteren lukte helaas niet meer. In Zuid-Afrika blijkt de stroom heel vaak uit te vallen. Gelukkig was deze storing na een uur weer voorbij.

Ons plan voor vandaag was een autorit door de fraaie omgeving richting de Ebenezerdam, een redelijk groot stuwmeer op 15 km afstand van Haenertsburg. Via de R-528 zijn wij daar naartoe gereden. Zoals bij alle stuwdammen, wordt ook hier elektriciteit opgewekt. Onder aan de dam was de elektriciteitscentrale. Via een trap van 261 treden zijn Gerben en Corrie naar beneden gelopen en hebben daar wat foto’s gemaakt van de enorme waterstraal die uit de buizen kwam. De trap naar boven vergde een behoorlijke lichamelijke inspanning. Dit tripje was zeer de moeite waard.

Via de onverharde weg hebben wij onze route door de bossen vervolgd. Dit waren echte houtproduktiebossen met veel eucalyptusbomen. Iets verderop in het bos was een houtzagerij waar o.a. pallets werden gemaakt. De bosweg kwam weer uit op de R-71. Omdat het nog vroeg in de middag was bezochten wij de Magoebakloofdam. Op de parkeerplaats bij de dam werden wij gewaarschuwd voor krokodillen en nijlpaarden die zich in dit stuwmeer bevonden. Ook in deze stuwdam werd elektriciteit opgewekt. De dam was echter geheel afgezet met een hekwerk zodat wij niet over de dam konden wandelen.

Op de terugweg naar Haenertsburg wilden wij bij het Magoebakloofhotel iets drinken. Op dit terrein stond een buste van Magoeba, een strijder uit de Boerenoorlog van 1895 tot 1896. Magoeba was uitgeroepen tot held van deze oorlog. Hij vocht tegen de boeren. Van deze buste heb ik uiteraard een foto gemaakt. Het terras van dit hotel lag helaas aan de noordzijde, waardoor het er vrij fris was. Om die reden zijn wij uitgeweken naar een tearoom langs de R-71. Op het zonnige terras is thee en koffie gedronken met heerlijke wafels die voorzien waren van kiwi’s en blauwbessen. De eigenaar van deze tearoom kweekte allerlei planten en in zijn tuin bloeiden nog vele azalea’s. De streek rond Haenertsburg staat bekend om zijn vele azalea’s. Deze schitterende struiken bloeiden nu nog volop.

Na deze onderbreking zijn wij weer huiswaarts gereden en hebben op ons terras genoten fantastische weer. In tegenstelling tot de voorgaande dagen was de temperatuur aangenaam (25 graden) bij een strakblauwe hemel. Vanavond voor het eerst geen onweer. Tot nu toe hadden wij iedere avond een fikse onweersbui.

Vanavond sluiten wij ons verblijf in Haenertsburg af met een heerlijke steak in een plaatselijk restaurant. Hopelijk zijn de steaks weer voorradig. Door stakingen in Pietersburg was er de afgelopen dagen geen vlees meer afgeleverd.

Morgen vervolgen wij onze reis naar het Krugerpark. Van onze buren vernamen wij dat er in het Krugerpark geen internet is. Dit is voorlopig ons laatste verslag dat wij kunnen publiceren.

hans en bep Middelveld

Hallo allemaal ,
Zo te lezen is het volop genieten bij jullie nog heel veel plezier.
groeten Hans en Bep

Jan en Jannie de Haas.

Hebben jullie ook nog krokodillen gezien en nijlpaarden.
Nog een baaie goeie vakansie.

Hanny en Cees Bouwmeester

Na wat technische problemen konden we niet reageren.
Wat fijn dat wij ook mogen meegenieten van jullie
belevingen en avonturen. Heel veel plezier in Afrika, veel lfs. voor jullie viertjes. Hanny en Cees

tomstellingwerf@floraholland.nl

Beste Gerben, Cobie, Ernst en Corrie,
Leuk om jullie verslag te lezen en op deze manier jullie reis mee kunnen beleven.

hartelijke groet en goede reis verder,
Tom en Atty