Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

In en om Haenerstburg

Bij de receptie hebben wij een ontbijt besteld dat op het terras bij de receptie kon worden genuttigd.. De receptioniste vertelde ons de bezienswaardigheden uit de omgeving. Er is een kaasboerderij waar biologische kaas wordt gemaakt, de Magoebaskloof en de watervallen.

Allereerst is de kaasboerderij bezocht waar biologische groenten worden verbouwd en waar biologische kaas wordt gemaakt. Een van de medewerkers liet ons verschillende soorten kaas proeven. Wij hebben 2 soorten kaas gekocht om bij de wijn te eten. De wijn moesten wij nog wel kopen, maar vlak bij The Pennefather hadden wij een wijnhandel ontdekt waar wij ongetwijfeld een fles goede wijn op ons zou liggen wachten. In de kaasmakerij spraken wij nog met een Duitse medewerkster die aldaar een jaar vrijwilligerswerk deed.

Na de kaasboerderij zijn wij naar de Bengeni watervallen gereden. Inderdaad een prachtige waterval. Het water gleed van 25 meter hoogte over de rotsen naar beneden. Wij hebben daar heerlijk onder de bomen genoten van het kletterende water.
Vervolgens stond de Magoebaskloof op het programma. Wij verwachtten een spectaculaire kloof te zien, maar dat viel enigszins tegen. Vanaf de weg moesten wij een dal inkijken waar de kloof zich zou bevinden. De conclusie was dat er in Oostenrijk en Zwitserland aanzienlijk mooiere kloven te zien zijn. Er zijn wel foto’s genomen van de fraaie omgeving. Heel veel bossen voor de houtproductie.

Nog een bezienswaardigheid was het O’Connor memorial. Een afgezet stuk grond in het bos waar zich een gedenksteen bevond. Waarvoor deze gedenkplek is gemaakt, is ons onduidelijk. Op zich stelde het niet veel voor. Uiteraard is er wel een foto van gemaakt.
Op de terugreis naar ons vakantiehuisje is de drankenwinkel aangedaan en zijn enkele flessen goede wijn plus een aantal biertjes ingekocht. Bij temperaturen van rond de dertig graden smaakt een koud biertje toch wel lekker.

In ons dorp bezochten wij nog het atelier van een 'glas in lood' maker aan die daar samen met zijn vrouw een atelier had. Zijn vrouw was keramiste en afkomstig uit Oostenrijk. De man kwam uit Arnhem, woonde al 30 jaar in Zuid-Afrika en had nu van zijn hobby zijn beroep (bezigheid) gemaakt. Geld hoefde hij er niet mee te verdienen. Voorheen was hij eigenaar van een cateringbedrijf in Johannesburg. Na verkoop van zijn bedrijf heeft hij zich in Haenertsburg gevestigd.

Ter afsluiting van deze fraaie zonnige maandag is op ons terras bij ons huisje een lekker koud biertje gedronken. Morgen gaan wij een stuwmeer bezoeken en een boottochtje maken.