Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Ons verblijf in Wilderness en omgeving

Dit was onze eerste dag in Wilderness. Op aanraden van Hilda en Janny zijn wij 's ochtends naar de markt geweest in Sedgefield. Dit dorpje ligt ongeveer 20 km van Wilderness. De markt was een combinatie van Farmersmarkt en een markt voor Arts en Craft. Zeg maar ambachtelijke kunstnijverheid. Het was een zeer druk bezochte markt, die iedere zaterdag wordt gehouden. Bewoners uit de wijde omgeving komen hier hun inkopen doen.

In de middag zijn Ernst en ik eerst naar de politie van het vliegveld George geweest om aangifte van de diefstal te doen van mijn laptob en filmcanera. De dienstdoende politieagenten hebben melding gemaakt van de diefstal van mijn laptop en filmcamera maar voegden er aan toe dat wij toch naar het Hoofdbureau van Politie moestengaan in de stad George zelf. Daar kon men een uitvoerig Proces Verbaal opmaken ten behoeve van de verzekering in Nederland. De aangifte nam veel tijd in beslag. Ernst en ik verbaasden ons over de bureaucratie op dit politiebureau. Er waren op een gegeven moment drie politieambtenaren mee bezig die allemaal dezelfde vragen stelden. Uiteindelijk ontving ik van de Hoofdcommissaris het definitieve Proces Verbaal dat was ondertekend en afgestempeld door de hoogste politiefunctionaris. Al met al was daarmee een groot deel van demiddag gemoeid. Onze avondmaaltijd nuttigden wijbij een uitstekende pizzeria in het dorpje Wilderness.

Zondag 26 oktober 2014.

Een nieuwe dag in Wilderness. Vanwege het mooie weer konden wij heerlijk ontbijten op het terras van onze vakantiewoning die door Hilda en Janny aan ons ter beschikking was gesteld. De tuin bij "Die Wilde Nessie" dat is de naam van de vakantiewoning, was een paradijs voor vogels. In het midden van de tuin stond een prachtig bloeiende boom waarvan ik inmiddels de naam van Hilda heb doorgekregen. De naam is Bottle Brush, afkomstig uit Australie. Alle takken hingen krom van de prachtige rode bloemen waarin naar onze idee heel veel insekten huisden. Vermoedelijk was dit de reden dat er zoveel vogels in deze boom naar voedsel zochten. Ernst heeft bijgehouden hoeveel soorten vogels hij heeft gespot. Hij heeft dat in een boekje geschreven dat in de woning lag.

Na het ontbijt zijn wij naar het dorpje Knysna vertrokken om de zogeheten "Heads" te bezichtigen. Wij zijn met de auto naar het hoogste uitkijkpunt gereden waardoor wij een prachtig uitzicht hadden op de "Heads". Voor degenen die niet weten wat de "Heads"zijn, zal ik proberen dit uit te leggen. De rotsachtige kust van de Indische Oceaan wordt hier onderbroken door een lagune die in open verbinding staat met zee. Het binnenmeer is dus onderhevig aan de getijden van eb en vloed. De baai loopt dus tweemaal per dag vol met helder zeewater. De "Heads" zijn de rotspartijen aan weerskanten van de baai waar het zeewater landinwaards stroomt. Na een aantalmooie foto´s te hebben gemaakt zijn wij weer ´afgedaald´ naar lagere regionen. Bij de vuurtoren beneden zijn ook wat foto´s gemaakt. Beneden in het restaurant is een kopje koffie gedronken.

In de baai liggen twee schiereilanden. Beide schiereilanden zijn door onsbezocht. Op Leisure Islehebben Ernst en Corrie elf jaar geleden overnacht in een B en B. De woning hebben wij ook nog kunnen vinden.

Daarna zijn nog wat winkeltjes in het Waterfront bekeken en zijn wij weer teruggereden naar Wilderness. Omdat het behoorlijk warm weer was is nog een strandwandeling gemaakt op het prachtige zandstrand bij Wilderness. Daarbij genoten van de prachtige golven van de branding en het heldere zeewater.

Bij de Spar Supermarkt inn Wilderness zijn nog wat boodschappen gedaan voor het avondeten. Ook in de woning van Hilda en Janny was het selfcatering.

Maandag 27 oktober 2014

Wederom een zonnige start van de dag. Zodanig, dat er opnieuwop het terras kon worden ontbeten. Vanwege het mooie weer, planden wij een autorit naar Mosselbaai. Deze plaats is 65 km verwijderd van Wilderness en bekend van Bartolomeus Diaz, de Portgeesche ontdekker van Mosselbaai. Hij zette daar als eerste Europeaan voet aan wal in 1488. In de haven van Mosselbaai is een museum ingericht waarin een replica staat opgesteld van het schip waarmee Bartolomeus Diaz van Portugal naar Mosselbaai is gevaren. De toenmalige reis duurde 6 maanden. Het nagebouwde schip is ook op eigen kracht naar Mosselbaai gevaren. Echter aanzienlijk sneller dan in 1488. De reistijd bedroeg 3 maanden. Het schip is exact nagebouwd volgens de oorspronkelijke tekeningen die bewaard zijn gebleven. Na dit museum uitgebreid te hebben bekeken is in een nabij gelegen strandpaviljoen koffie gedronken op het terras. Het paviljoen was een beetjevergane glorie en dateert uit de jaren ´20 van de vorige eeuw.

Rond een uur of 3 zijn wij weer teruggreden naar Wilderness. In George is nog gezocht naar een cardreader om foto´s van mijn camera te dowdloaden naar mijn tablet. Helaas zonder resultaat.

De dag werd afgesloten met een heerlijke vischotel in het Strandhotel van Wilderness.

Dinsdag 28 oktober 2014.

De weesromstandigheden waren helaas verslechterd. De zon was verdwenen en het was een stuk kouder geworden. Wij besloten om een wandeling te gaan maken in de directe omgeving. Hilda had ons verteld dat er in de regio een bos was waar een van de hoogste bomen stond van Zuid-Afrika.Wij zijn op zoek gegaan naar deze boom en uiteraard is die gevonden. Het was inderdaad een zeer grote boom van 800 jaar oud met een hoogte van 33 meter en een stamomtrek van 12 meter. Uiteraard is daar eenfoto van gemaakt.

Na onze wandeling zijn wij met de auto door het Wilderness natuurpark gereden en zijn vanuit een vogelhut diverse watervogels gespot. Dit natuuurgebied hadden Cobie en ik 3 jaar geleden met Jan en Jannie ook al eens bezocht. De woning van Hilda en Jannie staat aan de rand van dit fraaie natuurpark. Vanuit de achtertuin kijk je zo het natuurgebied in. Dat wisten wij natuurlijk 3 jaar geleden nog niet.

Woensdag 29 oktober 2014

Helaas is dit weer onze laatste dag in Wilderness. Wij vertrokken bijtijds omdat wij onderweg nog een gamedrive wilden maken in Garden Route Game Lodge in Albertinia. Dit zou onze laatste kans zijn om de ´big five´ alsnog te kunnen bewonderen. Van die dag is al een verslag gemaakt. Wij waren die dag op weg naar Swellendam.

Rita Wiesemann

Bedankt Gerben.Fijn om al de bekende plekjes in en om Wildernis door jullie ogen te zien