Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Terugblik op onze vakantiereis

Terugblik op onze vakantiereis.

Wij kunnen terugzien op een fantastische vakantie in een zeer mooi land. Er is kennis gemaakt met de familie van Ernst en Corrie (Hilda en Janny, Rita (zonder Bertus) en Gerdi. Hilda en Rita zijn met hun ouders in de jaren '50 van de vorige eeuw geëmigreerd naar Zuid-Afrika. Gerdi is in Zuid-Afrika geboren. De ontmoetingen met de familie van Ernst en Corrie waren hartverwarmend en heel gezellig. Wij werden bij Hilda en Janny verrast op een echte aftrikaanse braai.

Ook mochten wij een aantal dagen doorbrengen in de mooie vakantiewoning van Janny en Hilda in Wilderness, waar wij genoten hebben van de schitterende omgeving (zee en strand, natuur en Knysna). Met name in de tuin van 'Die Wilde Nessie' was het een drukte van jewelste met allerlei verschillende vogels die in de bloeiende boom hun voedsel zochten. De naam van deze prachtige boom moet Hilda nog nog wel even aan ons doorgeven. Die konden wij helaas niet vinden.

Ook met Gerdi hebben wij een geweldige dag beleefd in en rond Stellenbosch. Zij was even spontaan als haar moeder. Je merkte dat beiden in het onderwijs werkzaam zijn/waren. Zij beheersten de kunst van het vertellen.

Zo bewaren wij mooie herinneringen aan ons bezoek aan Pretoria waarbij Rita ons het Voortrekkersmonument heeft laten zien en het enorme standbeeld van Nelson Mandela bij de Parlementsgebouwen. Dat heeft op ons grote indruk gemaakt.. Ook de vele straten in Pretoria met de tienduizenden bloeiende Jacaranda's waren een lust voor het oog.

Op onze safari's in het Krugerpark hebben wij veel wilde dieren gezien. De 'big five' helaas nog steeds niet. Het luipaard blijft zich voor ons verstoppen. Voor ons is het bij de 'big four' gebleven. De neushoorn is in het Krugerpark niet gezien. Het blijkt dat sedert 2008 in het Krugerpark al 3000 neushoorns zijn gedood door stropers die het hebben voorzien op de hoorn. Een kilo hoorn brengt in China ongeveer $ 80.000,00 op. Een volwassen neushoorn heeft ongeveer 6 kilo hoorn. Tel uit de stroperswinst.!!!! Als dit zo doorgaat, zijn er over 10 jaar geen neushoorns meer in het Krugerpark. Wij steunen de strijd tegen de illegale stroperij op de neushoorn.

Ook Hermanus was een hoogtepunt. Van de 'springende walvissen' zijn mooie foto's gemaakt. Jammer dat de walvisvaart vanwege de stormachtige wind niet kon doorgaan.

In Kaapstad werden onverwachts getrakteerd op de binnenkomst van de eerste twee zeilschepen van de Volvo Ocean Race. Nog nooit zo'n groots evenement meegemaakt. Heel leuk om dat ook een keer mee te maken.

Robbeneiland was natuurlijk ook een hoogtepunt van onze vakantie. Met eigen ogen hebben wij gezien hoe de politieke gevangenen op Robbeneiland waren ondergebracht en hoe zij daar leefden. Ook de cel waarin Nelson Mandela jaren gevangen heeft gezeten hebben wij nu met eigen ogen kunnen zien. Je krijgt dan wel respect voor Nelson Mandela die na zijn vrijlating geen enkele rancune tegenover zijn blanke overheersters heeft geuit. Zijn motto was dat alleen door samenwerking van blank en zwart Zuid-Afrika vooruit kan worden geholpen. Na de dood van Mandela is een revolutie uitgebleven en heeft men ingezien dat de ingeslagen weg van Mandela moet worden gevolgd.

Wat ons in Zuid-Afrika wel is opgevallen is het enorme verschil in rijkdom. De blanke bevolking is doorgaans rijk en woont in mooie huizen. De doorgaans arme zwarte bevolking rond de grote steden woont veelal in zogenaamde "townships". Daar staan ongelooflijk veel bouwvallige onderkomens, opgetrokken uit planken en golfplaten. Wel zagen wij ook veel stenen huisjes. Wij namen aan dat dit de zogenaamde "Mandela woningen" moesten zijn. Nelson Mandala heeft zich tijdens zijn regeerperiode enorm ingezet dat ieder zwart gezin zijn eigen stenen woning krijgt. De praktijk wijst uit dat dit een proces is van vele jaren.

Het enige minpunt van onze reis was de opengebroken koffer van Gerben. Mijn laptop en filmcamera zijn in Johannesburg op het vliegveld uit de koffer gestolen. Dit moet zijn gebeurd na het inchecken voor de binnenlandse vlucht van Johannesburg naar George. De laptob is te vervangen. De opgenomen filmbeelden helaas niet. Heel jammer. Dit voorval heeft gelukkig geen invloed gehad op het resterende deel van onze vakantie.

Langs deze weg bedanken wij iedereen die ons reisblog heeft gevolgd en voor de spontane reacties. Wij hopen dat jullie het leuk hebben gevonden om onze reiservaringen te volgen. Niet altijd kon het reisverslag 'op tijd' worden gemaakt vanwege het ontbreken van een goede internetverbinding. Dan pas merk je dat je als inwoner van een goed georganiseerd Europa toch wel in een bevoorrechte positie leeft. Desondanks blijft Zuid-Afrika een schitterend land om je vakantie door te brengen.

Hierbij wil ik ons reisblog afsluiten. Ik zal nog wel een aantal mooie foto's toevoegen die jullie later kunnen bekijken.

Groeten van Gerben, Cobie, Ernst en Corrie

Gerdi

Welkom thuis! All good things come to an end! Ik ben blij dat jullie terugkijk op een goeie vakantie in ZA met al zijn indrukken. Super om jullie te mogen ontmoeten in Stellenbosch. Ik heb met plezier de reisverslagen gelezen en foto's bekeken. Mooi bly!

jan en jannie de Haas

Fijn dat jullie een leuke vakantie hebben gehad.
Een goede en behouden thuiskomst en tot zaterdag in Uelsen.

Rita Wiesemann

Wat een mooie samevatting! ik zal jullie blogs beslist missen!

Hilda en jannie

De boom in het Wilde nessie is een Bottle brush, een boom uit Australie.

henk

Mooi om zo als vrienden met elkaar op stap te zijn

Henk

Rita Wiesemann

Boom by Die Wilde Nessie is een "Bottlebrush"(flessenwasser)

Gerben Stellingwerf

Nog een aanvulling voor met name Hilda en Janny. De verslagen van de periode Wilderness zijn alsnog toegevoegd aan ons reisblog.