Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Onze laatste vakantiedag in Zuid-Afrika.

Onze vakantie zit er helaas bijna op. Vandaag staat een bezoek aan Kirstenbosch en wijngoed Groot Constantia op het programma.

Voordat wij deze twee bezienswaardigheden gaan bezoeken is eerstnog een strandwandeling gemaakt in Camps Bay. In tegenstelling tot de avond ervoor, was het nu bijna windstil. De zon scheen volop. Een prachtige (strand)dag.

Na de strandwandelingzijn wij doorgereden naar wijngoed Groot Constantia, iets ten zuiden van Kaapstad. Eén van de eerste wijndomeinen van Zuid-Afrika. Ook dit bleek een prachtig wijngoed en is wereldbekend. Wij hebben daar geluncht en genoten van een fantastischewijn.Groot Constantia is destijds opgericht door Simon van der Stel en produceert heden ten dage fantastische rode en witte wijnen.

Op korte afstand van Groot Constantia ligt debotanische tuin van Kirstenbosch. In 2008 zijn wij daar met Jan en Jannie geweest en hebben toen genoten van de prachtige Prothea's. Die wilden wij nog eens bewonderen. Inderdaad bloeiden de Prothea' s nog steeds, maar minder uitbundig dan 3 jaar geleden. Wij waren ook een week later dan verleden keer. Ook was het voorjaar in Kaapstad vroeg begonnen. Veel struiken waren al uitgebloeid. Wat hogerop in het park stonden nog wel veel bloeiende struiken, zodat ik toch mooie foto's heb kunnen maken. Ook is een uilen echtpaar gezien met hun jongen. Gelukkig heb ik een van de uilen en hun jongen kunnen fotograferen. De foto's zal ik toevoegen.

Kirstenbosch is opgericht door Cecil Rhodes. Na zijn dood heeft hij de tuin nagelaten aan de Staat Zuid-Afrika. Als je in Kaapstad bent, moet je deze tuin absoluut bezoeken. De tuin is het hele jaar geopend.

Rond de klok van 19.00 uur zijn richting Airport Capetown gereden. Wij wilden onze auto's voor het invallen van de duisternisinleveren. Bij het vliegveld is een enorme parkeerplaats voor alle autoverhuurbedrijven. Het inleveren stelde weinig voor. Er was zelfs geen controle van de auto. De sleutel afgeven was voldoende. Aftanken konden wij helaas niet omdat tussen Kaapstad en het vliegveld geen tankstations waren.

Daarna begon het lange wachten. Ons vliegtuig naar Amsterdam vertrok om 0.25 uur precies op tijd. Het was toen inmiddels woensdag 12 november geworden. Om 11.00 uur landden wij weer veilig op Schiphol. Boven Afrika ondervond het vliegtuigveel turbulentie. Boven Europa was datgelukkig aanzienlijk minder.Met onze landing op Schiphol zat onze reis door Zuidelijk Afrika erop. De taxibus van Vlastuin Taxi uit Woudenberg stond ons al op te wachten. Onze chauffeur Piet van der Zee bracht ons in no time weer terug naar Veenendaal.

ton en jolanda

Hallo, Welkom thuis op Nederlandse bodem.
En we zullen jullie zaterdag verwelkomen op Duits grondgebied waar jullie een B&B geboekt hebben.

Rita Wiesemann

Welkom in Nederland.En we zijn blij dat jullie zo genoten hebben van ZA.

Eddy en Aline

Mooi , weer thuis. Ik heb begrepen dat het een fantastische reis is geweest,en daar doe het natuurlijk voor. Hier op de berg weinig nieuws redelijk weer en natuurlijk mist. Maar prima om wat te doen Groeten uit Langewiese Eddy