Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Op weg naar Hout Bay

Rond de klok van 10.00 uur is afscheid genomen van Emily, de eigenaresse van ons huisje in paternoster. In het dorpje IJzerfontein is een tussenstop gemaakt. In dit kustplaatsje wilden wij aan de boulevard koffie drinken. Helaas was er maar een restaurantje dat uitzicht had op zee. Dat bleekook nog gesloten op maandag. Dus zijn wij doorgereden naar Bloubergstrand. Dit is een deel van Kaapstad. Hier was wel koffie verkrijgbaar. Vanaf het zonnige terras aan de boulevard had je een prachtig uitzicht op de Tafelberg en Robbeneiland. Je kon dit eiland vlak voor de kust, heel goed zien. Voor je gevoel ligt het vlakbij. Het was voor ons wel een uur varen. De top van de Tafelberg (1080 meter) lag in de wolken. Dit schijnt heel vaak het geval te zijn.

Omdat wij vrij vroeg waren, is besloten om eersteen deel vanKaapstad aan te doen. Ernst en Cor waren nog niet eerder in de Compagnietuinen geweest. In het centrum van Kaapstad is eerst een parkeergarage opgezocht aan de Walestraat. Vanaf dat punt was het maar een klein stukje lopen naar de Compagniestuinen. Jan van Riebeeck heeft die tuinen kort na zijn vestiging in Kaapstad in1652 laten aanleggen om de VOC-schepen die naar 'de Oost' voeren, van verse groenten en fruit te voorzien. De tuinen van destijds zijn nu veranderd in een prachtig park. in dit park is wel weer een kopie van de Compagnietuin van destijds, in ere hersteld. Menkan zien hoe de tuin van Jan van Riebeeck destijds was ingericht en welke groenten er werden verbouwd. In de tuin staan diverse standbeelden van onder andere Cecil Rhodes en Jan Smuts. Ook het Nationaal Afrikaans Museum maakt deel uit van de Compagniestuinen.

Direct naast de Compagniestuinen liggen de regeringsgebouwen. Het zijn statige gebouwen de prima zijnonderhouden. Vlak daarnaast staat nog het 'slavengebouw' waarin de slaven waren ondergebracht die de tuinen hebben aangelegd en onderhouden.

Na de bezichtiging zijn wij doorgereden naar Hout Bay waar Banda, onze gastheer,ons al opwachtte. Hij begeleidde ons naar onze kamers en vertelde ons de gang van zaken in dit hotel. Dit was ons laatste overnachtingsadres in Zuid-Afrika. Morgen maken wij ons reisklaar voorhet vertrek naar Nederland. Wij gaan dan ook de botanishe tuin van Kirstenbosch nog bezoeken waar zoveel prothea's in bloei staan. Morgen meer.

De dag werd besloten in een Italiaans restaurant waar een uitstekende pizza werd geserveerd. Op het terras konden wij niet zitten vanwege de zware storm die was opgestoken. Om die reden was er in ons hotel geen internet. Vanwege de storm was er een boom op de bovengrondse telefoonleiding gevallen. Helaas weer geen internet.