Zuid-Afrika-2014.reismee.nl

Op weg van Loskopdam naar Pretoria

Vandaag hebben wij om 12.00 uur afgesproken met nicht Rita uit Pretoria. Onze ontmoetingsplaats was het Jan Smutshouse in Pretoria. Hoewel wij een behoorlijke vertraging opliepen vanwege de aanleg van een nieuwe autoweg, kwamen wij om twee minuten voor 12 op de afgesproken plaats aan. Rita zat al op het muurtje op ons te wachten. Zij stelde voor eerst een kopje koffie te drinken in de tuin van het Smutshouse. Om de lekkere trek te stillen, bestelde Rita er meteen scones bij. In Zuid-Afrika is dit een zoete lekkernij.

Rita vertelde enig voorwerk te hebben gedaan en begon enthousiast te vertellen over generaal Jan Smuts. Hij was voor de Zuid-Afrikanen een uiterst belangrijke persoon. Hij was ook de enige generaal die in twee wereldoorlogen bevel heeft gevoerd over de troepen in Zuid-Afrika. Hij en zijn vrouw waren zeer geliefd bij de bevolking. Jan Smuts is 80 jaar geworden en in Pretoria begraven. De auto waarmee hij zich altijd liet vervoeren staat tentoongesteld in de tuin van het Smutshouse. Ook het kanon waarop zijn kist tijdens de begrafenis werd vervoerd staat tentoongesteld naast zijn auto. Rita had een boeiend programma voor ons opgesteld. Zij wilde met ons naar het Voortrekkersmonument en naar de bloeiende Jacaranda bomen. Ook wilde zij ons het standbeeld van Nelson Mandela laten zien. Dit staat vlak voor de Union Buildings, de parlementsgebouwen van Pretoria.

Het Voortrekkersmonument is al van grote afstand zichtbaar. Het is een groot gebouw van 40 meter hoog, 40 meter breed en 40 meter diep. Het is opgericht ter gedachtenis aan de slag bij de Bloedrivier. Dit was een veldslag die de Boeren (Voortrekkers) leverden tegen de Zoeloes. De Voortrekkers hadden een gelofte afgelegd dat als God hen de overwinning zou geven, zij ter gedachtenis aan de gewonnen veldslag een monument zouden oprichten ter ere van God. Die gelofte is dus ingewilligd. Er is op een heuvel in Pretoria een schitterend monument gebouwd dat op grote afstand al zichtbaar is.

Buiten het gebouw zijn in een grote cirkel sculpturen van de ossenwagens uitgehouwen die herinneren aan de Grote Trek van de Broeren (1836 tot 1840)

In het gebouw zijn op alle wanden prachtige gebeeldhouwde werken te zien van verschillende beeldende kunstenaars. Deze werken geven de leefsituaties weer van de Voortrekkers. Ook de gevechtshandelingen zijn voortreffelijk weergegeven. In het midden van de "Heldenzaal" staat een Cenograaf (eretombe voor elders begravenen) met de tekst "Ons vir jou, Suid-Afrika". Ieder jaar op 16 december om klokslag 12.00 uur wordt deze inscriptie verlicht door een bundel zonlicht. De zon bereikt dan in Zuid-Afrika zijn hoogste stand van het jaar. De bundel zonlicht schijnt dandoor een opening van 10 cm in de koepel van het dak. Dit is een unieke gebeurtenis.

Op de vier hoeken van het Voortrekkersmonument zijn vier beeltenissen aangebracht. Drie van de grote leiders van de Voortrekkers te weten Andries Pretorius, Hendrik Potgieter en Piet Retief. De vierde figuur staat voor de "Onbekende Voortrekker". Via een trap van 221 treden kan je naar de bovenste verdieping van het gebouw lopen. Vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht over de stad Pretoria.

Na deze bezichtiging en de voortreffelijke uitleg van Rita, zijn wij doorgereden naar een van de mooiste straten van Pretoria waar de Jacaranda's in volle bloei stonden. Daar ook enkele mooie foto's van gemaakt. In Pretoria staan op dit moment meer dan 70.000 Jacaranda bomen in volle bloei. Op weg naar het standbeeld van Neldon Mandela passeerden wij de ambtswoning van de huidige president van Zuid-Afrika, Jacob Zuma. Naar verluidt heeft de nieuwbouw van zijn ambtswoning meer dan 280 miljoen Rand gekost. Omgerekend naar Euro's is dat 20 miljoen euro. Grote delen van de bevolking spreken schande van deze enorme geldverspilling. Iets verderop zagen wij het standbeeld van Nelson Mandela in de tuin van de Union Buildings al staan. Het is een 9 meter hoog standbeeld met wijdgespreide armen. Weinig Nederlanders hebben het standbeeld van Nelson Mandela gezien. Het staat er nog maar kort. Uiteraard zijn daar door ons diverse foto's van gemaakt.

Op de achtergrond staan de Uniegebouwen die uit rode zandsteen zijn opgetrokken. Er zijn beeltenissen te zien van enkeleboerenbevelhebbers zoals Louis Botha, Jan Smuts en Barry Hertzog. In de tuin staat ook een oorlogsmonument ter herinnering aan de eerste Wereldoorlog.

Nadat wij deze boeiende dag met Rita in een visrestaurant hadden afgesloten, moesten wij nog naar Midrand. Rita stelde voor om ons naar ons overnachtingsadres in Midrand te begeleiden. In het donker was het moeilijk te vinden. Rita kende de omgeving en de wegen. Het was maar goed dat wij het aanbod van Rita accepeerden. Zelfs met Rita konden wij Guinea Lodge niet vinden. Er is uiteindelijk naar het mobiele nummer van beheerder Franz gebeld om de weg te vragen. Volgens de Tomtom waren wij er vlakbij. Echter... ons overnachtingsadres had geen huisnummer. Het opgegeven nummer blkeek niet het huisnummer maar het nummer van de gronddkavel te zijn. Geen wonder dat de Tomtom het adres niet kon vinden. Rita is nog met ons meegegaan het terrein op. Franz vertelde dat zijn vaste telefoon was uitgevallen. Het internet deed het daardoor ook niet meer. Hij was slechts op zijn mobiele nummer te breiken. Hij vertelde ons dit lachend. Dit is Afrika zei hij steeds. Dat moet je in dit land accepteren. Het hoort bij Zuid-Afrika. Voor ons was dit een dag om nooit meer te vergeten.